Choď na obsah Choď na menu
 


Spotrebiteľ

2. 3. 2014

Zdravie

Platby u zubára

Ako hlboko načrieme do peňaženky pri návšteve konkrétneho zubára, ovplyvňuje kvalita materiálu, technické vybavenie, ale aj výška nájmu či množstvo personálu v ambulancii.

Pri cenotvorbe sa zubári musia rovnako ako iní podnikatelia držať zákona o cenách. V ňom je zahrnutý výpočet cien zubných výkonov podľa ekonomicky opodstatnených nákladov a priradený primeraný zisk.

Cenník v každej ambulancii je odlišný vzhľadom na to, že odráža reálne náklady konkrétneho zubného lekára. Preto napr. za amalgánovú plombu môžete zaplatiť niekde 5, inde 10 eur. Rozsah cien nie je dostupný preto, lebo štatistiky o priemerných cenách za stomatologické výkony neexistujú.

Sumu za ošetrenie chrupu si môže pacient overiť a potom má možnosť zvážiť si, či zákrok u podstúpi. Podľa zákona majú byť cenníky umiestnené na dostupnom mieste, pričom musia obsahovať zoznam výkonov aj s výškou úhrady pacienta. Pacient by mal byť informovaný o tom, koľko bude za zákrok platiť. Aj samotný lekár by ho mal na cenu vopred upozorniť.

Ak máte podozrenie, že ste za ošetrenie u zubného lekára platili priveľa, môžete si to skontrolovať cez poisťovňu. Samozrejme, že pacient nemôže rozumieť rôznym kódom za výkony, ktoré si stomatológ účtuje. Ak má pochybnosti, či mu bol účtovaný výkon skutočne vykonaný a aká bola úhrada zdravotnou poisťovňou, stačí ak požiada o výpis z účtu poistenca.

Stomatológ buď má s poisťovňou uzatvorenú zmluvu, alebo nie. Ak je nezazmluvnený, účtuje si aj platby, ktoré by inak hradila poisťovňa. Zmluva stanovuje, ktoré výkony hradí poisťovňa, v ktorých má spoluúčasť a za ktoré si v plnej miere zaplatí samotný pacient. Lekár môže požadovať od poistenca platbu za poskytnutú zdravotnú starostlivosť iba za tie výkony, ktoré nie sú uhrádzané z verejného zdravotného poistenia.

 

Štandard / nadštandard

Poisťovňa plne hradí štandard, teda základné výkony a najlacnejšie materiály. Pacient dopláca za nadštandard. Pri nadštandardnom ošetrení poistenec nestráca nárok na úhradu štandardu. Štandard hradí zdravotná poisťovňa, doplatok za nadštandard hradí pacient podľa druhu použitého materiálu.

Cena za výkon stúpa s kvalitou. Väčšina stomatológov používa kvalitné materiály, ktoré poisťovňa nehradí. Preto zvyčajne pacienti doplácajú. Ak nemajú peniaze navyše, môže požiadať o ošetrenie len do výšky štandardu. 

Štandardom je napríklad ručne miešaný amalgám s nízkym obsahom striebra. Väčšina zubných lekárov dnes používa strojovo miešaný s vyšším obsahom striebra, čo je už nadštandard. Platby navyše znamená aj čistenie koreňových kanálikov modernejšími metódami, bielenie zubov, aplikácia zubných implantátov, lepšie amalgámové a biele plomby.

Poisťovne zmluvnému stomatológovi stanovujú objem peňazí, ktoré môžu mesačne minúť. Ak tieto limity prečerpá, poisťovňa preplatí len ošetrenie bolestivých prípadov a s ošetrením pacienta musí počkať na ďalší mesiac, alebo si ho klient celé zaplatí sám.

 

 

O cenách

- po absolvovaní preventívky uhrádza štandard poisťovňa

- nadštandard si dopláca pacient

- pacient môže požiadať o lacnejší materiál

- ceny výkonov ovplyvňuje použitý materiál a vybavenie ambulancie

 

- najväčšia úspora je prevencia

 

Preventívne prehliadky

podľa poisťovní prevenciu využíva cca 50 percent poistencov.

- sú bezplatné

- poistenci nad 18 rokov raz ročne
- deti a tehotné ženy dva razy do roka, prvá prehliadka po dovŕšení 1. roka života

 

Prevencia je lacnejšia ako liečba

V európskych štatistikách o stave chrupu obyvateľstva patríme ku krajinám s najvyššou kazivosťou zubov. Slovenský prieskum o tom v akom stave sú zuby detí, za posledné roky chýba.
Hlavná príčina nelichotivého stavu našich zubov je v nedostatočnej prevencii.

Veľmi sa zanedbala základná úloha prevencie ústneho zdravia u detí. Prevencia zubného kazu je niekoľkonásobne lacnejšia ako jeho samotná liečba. Väčšina rodičov sa domnieva, že mliečne zuby nie je potrebné ošetrovať, dokonca ani čistiť. O hygienu ústnej dutiny a neskôr zubov sa ale musia starať od narodenia dieťaťa.

Dôležité sú pravidelné návštevy u zubného lekára od jedného roka života dieťaťa, ktorý poučí, ako a čím čistiť zuby v príslušnom veku.

Dokonalá hygiena, nepretržité používanie zubných pást od útleho detstva, menšia konzumácia cukrov a pravidelné prehliadky sú zárukou ústnej dutiny bez zubného kazu.

 

Úhrady

 

Čo platí poisťovňa a čo pacient

Zdravotná poisťovňa v plnej výške uhrádza štandard. Ide o výkony prvej pomoci pri bolestiach zubov, opuchoch tváre, zápaloch v dutine ústnej, úrazoch zubov a tvárových kostí a s postihnutím mäkkých častí. Zubné výplne zo štandardných materiálov, RTG vyšetrenia, odstránenie kazu, trhanie a resekcie zubov, malé chirurgické zákroky, ochorenia ďasien a slizníc dutiny ústnej.

U detí do 18 rokov a dospelých nad 60 rokov štandard znamená aj ošetrenie koreňových kanálikov,

snímateľné zubné náhrady i celkové z materiálov českej výroby.
Čiastočne hradené sú zubné mostíky a korunky na jednotlivé zuby. Napríklad estetická korunka v prednom úseku zuboradia od 3 po 3 v čeľusti a sánke zo štandardného materiálu. Ak je to potrebné, snímacie náhrady sa uhrádzajú raz za 3 roky, fixné náhrady a korunky raz za 5 rokov. Uhrádza sa oprava snímacej náhrady.

 

Starostlivosť o chrup
Zuby si čistite dva razy denne a to ráno a večer. Chrup si postupne umývajte jemnými krúživými pohybmi od stredu, postupne prejdite na pravú a ľavú stranu na spodnej i hornej čeľusti. Kefku ťahajte od ďasien k vrcholom zubov. Tento pohyb zaručí, že kvalitne odstránite povlak a baktérie zo zubov. Nezabudnite na vnútornú stranu zubov a špeciálne na stoličky, ktorých všetky plochy vyčistite.

 

Cenník


Cenník by mal byť na dostupnom mieste v čakárni alebo v ambulancii na nahliadnutie. Uverejňujeme cenníky náhodne vybraných stomatologických ambulancií. Ide o zariadenia, ktoré majú zmluvy so zdravotnými poisťovňami.

Koľko a za čo zaplatíte

Neštátne zdravotnícke zariadenie v Poprade

injekčná anestézia    5 €

amalgámová výplň

1 plôška         12 €
2 plôšky         14 €
3 plôšky         16 €

fotokompozitná výplň

1 plôška         23 €
2 plôšky         27 €
3 plôšky         30 €


korunka

kovokeramická         130 €
bezkovová, zirkónová     200 €
ochranná             15 €

Neštátne zdravotnícke zariadenie v Košiciach


injekčná anestézia    5 €

amalgámová výplň

1-plôšková     17 €
2-plôšková     19 €
3-plôšková     21 €

fotokompozitná výplň
1-plôšková     22 €
2-plôšková     27 €

3-plôšková     30 €

korunka

kovokeramická     160 €
zirkónová         300 €
provizórna     20 €


 

 

Potraviny

http://www.sme.sk/c/6391125/neverte-jahodam-na-obale.html

Chlieb a pečivo sa budú naďalej predávať z regálov nezabalené. Obchodníci ale musia nakúpiť igelitové rukavice a kliešte ale aj presviedčať nakupujúcich, aby ich pri kúpe chleba používali. Ak na ich používanie nedohliadnu, budú pokutovaní.

Predaj mäsových výrobkov sa sprísni. Lacné výrobky, v ktorých mäso tvorí menej ako polovicu objemu, musia byť oddelené v inom regáli.

Spotrebitelia by mali mať lepší prehľad, čo sú plnohodnotné potraviny a čo len ich napodobeniny. Potraviny sa budú musieť rozdeliť. Mäso na skutočné mäsové výrobky  a na tie, ktoré obsahujú menej ako polovicu mäsa. Pri mliečnech výrobkoch, na tie, ktoré obsahujú živočíšny tuk a také, ktoré majú v sebe náhradu v podobne rastlinných tukov. Platí to aj pre syry či smotanu

Zmeny pri nakupovaní potravín

1. pečivo a chlieb - od mája

- môžu sa naďalej predávať aj nezabalené a samoobslužne

- povinné sú technické pomôcky, napr. igelitové rukavice alebo kliešte na naberanie do vreciek

- povinné budú aj technické zariadenia - napr. zakryté zásobníky na rožky, pletenky či lúpačky

- obchod musí zabezpečiť aj používanie rukavíc a vrecúšok (napr. upozorňujúca predavačka alebo informačná tabuľa)

2. povinné zloženie výrobkov krájaných potravín

- krájané syry a salámy, šunky musia mať presne rozpísané zloženie v blízkosti potraviny

3. pravé maslo inde ako napodobenina - od septembra

-  pravé živočíšne syry, mlieko či smotany sa musia predávať oddelene od tých, ktoré obsahujú rastlinné tuky či náhrady, ktoré sú označované ako masielko, smotánka či podobne

4. mäsové výrobky na dvoch regáloch - od septembra

- mäsové výrobky, ktoré majú menej ako 50 % mäsa, musia byť umiestené oddelene od ostatných mäsových výrobkov

Falošný med

 Pri  nákupe medu pozorne čítajte, čo si dávate do košíka. V obchodoch či u pouličných predajcov inšpektori objavili falošný med s prímesami, ktoré doň nepatria.

Niektorí výrobcovia ho prifarbujú a pridávajú do neho enzýmy ktoré síce pre náš organizmus nie sú škodlivé, ale neobsahujú hodnotné zložky. Takéto produkty sú lacnejšie a aj preto včelári upozorňujú, že pri nízkych cenách medu ide pravdepodobne o med falošný .

Spoznať falošný med od pravého je pre spotrebiteľa takmer nemožné. Otestovať si to však po jeho zakúpení môžete tak, že ho vlejete do vody. Nemal by sa rozprsknúť, ako keď vlejete sirup do vody, ale mal by klesnúť na dno nádoby. Najväčšiu istotu má konzument pri kúpe medu od včelárov, ktorí sú držiteľmi ochrannej známky Slovenský med.

Naši zákazníci sa často dajú zlákať lacným medom z dovozu a to nie len z krajín Európskej únie, ale aj z iných kontinentov. Zloženie rastlín tam môže byť úplne iné ako na Slovensku a peľové zrná môžu u niekoho pri vyššej koncentrácii spôsobiť aj alergiu.

Najlepší je medovicový med v ktorom je minimálne množstvo peľu. Druhým najmenej alergénnym je vraj med agátový a horské medy zo smrekových a jedľových lesov, ktoré sú známe tmavou až čiernou farbou a svojou tuhou štruktúrou.

Ak ste alergickí, hrozbou sú takmer všetky medy z kvetov, najviac repkový a lipový.

Najlepšiu medovinu a med vyrábajú Slováci

Slovenskí včelári patria k svetovej špičke. Vyrábajú nielen vynikajúci med, ale aj medovinu. Na posledných medzinárodných včelárskych kongresoch získal náš med aj medovina zlaté medaily.

Horský medovicový je čoraz vzácnejší. V Európe sú už len zvyšky pôvodných jedľových lesov a nie každý rok jedľa meduje k spokojnosti včelárov. Medovicový med nepochádza z nektáru kvetov, ale zo sladkých kvapôčok, ktoré vylučujú vošky živiace sa šťavou z konárikov jedlí.

Na svetovom sympóziu bola slovenská jedľová medovica vyhlásená za vzor ideálneho horského medu.

Z medu sa odjakživa vyrábala medovina. Slovenská medovina vlani na svetovom kongrese včelárov  získala 9 medailí, z toho tri zlaté.

K najúspešnejším slovenským medovinárom patrí trojica trstínskych včelárov s názvom názov firmy "Včelko". Med, z ktorého vyrábajú medovinu Včelovina a Bohemiana, pochádza z Malých Karpát. Z územia, ktoré je stále čisté a žičlivé včeláreniu.

Špičková medovina pripomína farbou i chuťou tokajské víno. A nie hocijaké, pretože Včelovina sa obsahom 130 gramov zvyškového cukru blíži svojimi parametrami k päťputňovému tokajskému vínu. V klasickom tokaji cítiť zreteľne chlebovinku, v medovine zrejme nie náhodou medový plást, bylinky či lipu. Vône medoviny prestupujúce do jej plnej chute jasne napovedajú, že ide o výrobok na začiatku ktorého bola pracovitá včela poletujúca nad rozkvitnutou prírodou. V kvete je každá rastlina plná sily, ktorú prostredníctvom či už medu alebo medovice odovzdáva ľuďom.

Nezvyčajné balenia tovarov

Zmenšovanie gramáže výrobkov je už odobrené smernicou únie. Tá totiž umožňuje výrobcom baliť svoje produkty aj v nezvyčajných objemoch. Na pultoch predajní tak môže spotrebiteľov čoskoro prekvapiť múka či cukor v 950-gramovom balení, ale aj netypická gramáž zubnej pasty. Zmena sa netýka len vína a liehovín. Predtým museli výrobcovia dodržiavať presne určenú veľkosť balenia. Kúpiť si preto kávu či konzervu v nezvyčajnom balení nebolo možné.
Hoci zmeny platia, spotrebiteľov na to, aby pozornejšie sledovali balenia výrobkov, nikto neupozornil. Bruselská smernica totiž unikla nielen ochrancom spotrebiteľov, niektorým výrobcom, ale aj kompetentným.

Ktoré balenia sa môžu zmeniť

múka, soľ, cukor
cestoviny
káva
konzervy
zmrzlina nad 250 mililitrov
zubné pasty

V rovnakom balení zostávajú:

vína a liehoviny

Technika

Audiotextové čísla

Volania na audiotexové (ATX) telefónne čísla sú podstatne drahšie ako bežné a majú odlišné tarify od bežných tarifných platieb.

Sú to čísla začínajúce na 0900..., 0806 až 0809...

Impulzy sa na nich načítavajú  hneď po voľbe ATX čísla a zapnutí záznamníka.

 

Volajúci má právo voľby a výberu. Preto si musí vo vlastnom záujme overiť o aké telefónne číslo sa jedná.

Pri ATX službe je dôležité pozrieť si aj číslo, nasledujúce za prvým štvorčíslím.

Pri 0900 1xx xxx jednotka určuje prvé, dvojka druhé, osmička ôsme tarifné pásmo.

Ak niekto v prvom pásme zaplatí za minútu hovoru napríklad 0,5 eura s DPH, v ôsmom to môžu byť aj tri eurá.

Či je to ATX číslo a výška tarify sa dajú zistiť aj v zákazníckych centrách a na webových stránkach telekomunikačných operátorov.

Každému, kto chce získať ATX číslo, stačí vyplniť príslušný formulár a požiadať o pridelenie jedného, respektíve celého bloku čísel.

Zákon stanovuje, že operátor je povinný poskytnúť telekomunikačné siete prevádzkovateľovi ATX čísiel. Ten potom s operátorom uzavrie obchodnú zmluvu v ktorej sú uvedené aj sumy podielov na zisku, či tarify pre ATX čísla s pridanými hodnotami jednotlivých operátorov. Na takúto zmluvu sa vzťahuje obchodné tajomstvo. Prevádzkovateľ ATX čísiel preto nemusí nikomu nič vysvetľovať a to ani tomu kto prišiel vďaka ATX číslu hoci aj o značnú sumu peňazí nakoľko tá nie je právne vymožiteľná.

Reklamácie

Reklamácie tovaru po novom
* pri reklamácii topánok, svetra či chladničky môže po roku od kúpy obchodník reklamáciu zamietnuť aj bez toho, aby výrobok poslal na odborné posúdenie
* keď sa riešenie kupujúcemu nepáči, môže výrobok sám dať odborne posúdiť - a to znalcovi, skúšobni alebo po novom aj záručnému servisu
* ak kupujúci pošle pokazený či poškodený výrobok na posúdenie záručnému servisu, všetky náklady zaplatí obchodník
* ak spotrebiteľ pošle reklamovaný výrobok znalcovi alebo skúšobni, všetky výdavky zaplatí vtedy, ak sa zistí, že kaz spôsobil sám, v opačnom prípade mu výdavky do 14 dní preplatí obchodník

Stále platí, že reklamácia musí byť vybavená do 30 dní. Môže sa tak stať opravou, výmenou výrobku, poskytnutím zľavy, vrátením peňazí alebo odôvodneným zamietnutím.

V prípade, že predávajúci reklamáciu zamietne, je povinný dať výrobok na odborné posúdenie.

Predtým mohol posudzovať znalec, autorizovaná, notifikovaná alebo akreditovaná osoba, po novom pribudla "osoba oprávnená výrobcom na vykonávanie záručných opráv", napríklad autorizovaný servis.

Do roka od kúpy je predajca povinný vec na posúdenie poslať a uhradiť náklady s tým spojené, po roku tak má urobiť spotrebiteľ.

Ak spotrebiteľ uplatnil reklamáciu po 12 mesiacoch od kúpy a predávajúci ju zamietol, osoba, ktorá reklamáciu vybavila, je povinná uviesť, komu môže zaslať výrobok na odborné posúdenie. Ak tým preukáže zodpovednosť predávajúceho za chybu, môže reklamáciu uplatniť znova. Predávajúci je povinný ju prijať a spotrebiteľovi uhradiť náklady na posúdenie do 14 dní odo dňa znovuuplatnenia. Znovu uplatnenú reklamáciu nemožno zamietnuť.

Spotrebiteľ môže požiadať občianske združenie na ochranu spotrebiteľa o sprostredkovanie riešenia sporu medzi ním a predávajúcim. Ak ani potom nie je úspešný, môže sa svojich práv domáhať súdnou cestou.

Podľa Občianskeho zákonníka je zľavu možné poskytnúť pri chybách, ktoré nebránia v riadnom užívaní výrobku. Ak je spotrebiteľ presvedčený že v riadnom používaní bráni, môže tovar ešte poslať na posúdenie. V prípade obuvi je to napríklad Vipotest, ktorý stojí asi 47,40 eura (1 428 korún). 

Predajňa sa stratila

Treba sa obrátiť na obec, na území ktorej sa prevádzkareň nachádzala. V zmysle zákona je predávajúci pri zrušení prevádzkarne povinný informovať sedem dní pred zrušením oznamom v prevádzkarni o tom, kde a kto je povinný vyrovnať záväzky voči spotrebiteľom. Zároveň o tom písomne informuje obec. Tá je povinná na požiadanie tieto informácie poskytnúť.

V prípade, že je predajňa zrušená a firma inú nemá, reklamáciu odporúča SOI uplatniť písomne na adrese miesta podnikania či sídla predávajúceho uvedeného v živnostenskom alebo obchodnom registri. Tam má spotrebiteľ výrobok doporučene zaslať. Už na zásielke je dobré uviesť vec "reklamácia", aby sa podnikateľ nemohol vyhovárať, že nevedel, o čo ide.

Ak bude uplatnenie reklamácie neúspešné, môže sa spotrebiteľ so svojím podnetom obrátiť na SOI ktorá v prípade zistenia porušenia povinností predávajúceho vyvodí voči nemu sankčný postih. 

Reklamovať možno aj vybitú batériu

Výhoda kamenných predajní je v tom, že nikdy nekupujete mačku vo vreci. Každý spotrebiteľ má právo na to, aby mu bol tovar pred kúpou predvedený. Táto povinnosť sa týka predajcov aj v prípade, keď sa rozhodnete pre kúpu žiarovky alebo batérie.

Nechajte ich preskúšať

Zákon o ochrane spotrebiteľa stanovuje predajcom povinnosť predviesť zákazníkovi tovar pred jeho kúpou. V prípade batérií a žiaroviek to znamená, že je potrebné odskúšať ich. V špecializovaných predajniach pre tento účel slúžia testovacie panely umiestnené zvyčajne pri pokladni, v menších predajniach rovnako dobre poslúži svietidlo, alebo spotrebič napájaný konkrétnym typom batérií.

Pri predvádzaní sa nehodnotí ani kapacita batérií, ani životnosť žiarovky. Kontroluje sa iba skutočnosť, či predávaný tovar pracuje, resp. spotrebiteľ si môže urobiť jasnú predstavu o jeho vlastnostiach. Argument, že tovar je špeciálne zabalený v jednorazovom plastovom obale neobstojí.

Kto nemá na čom testovať, nech nepredáva.

Neexistujú žiadne výnimky

Ak predajcovia túto povinnosť nevedia zabezpečiť, takéto výrobky by nemali predávať tvrdí tlačová hovorkyňa ÚI SOI. Pri batériách hrá dôležitú úlohu aj teplota pri ich skladovaní, takže lepšie je nakupovať tam, kde sú batérie a žiarovky štandardným tovarom a nie okrajovou záležitosťou.

Ak nepreskúšajú, máte práva navyše

Nespoliehajte sa na to, že každá žiarovka svieti a batéria funguje. Ak zistíte, že ste dostali nefungujúci tovar a predávajúci vám ho nepredviedol, využite svoje reklamačné právo a žiadajte nový výrobok, alebo vrátenie peňazí. Predávajúci je povinný akceptovať vašu reklamáciu a vybaviť ju k spokojnosti.

Znamená to, že ak vám predajca batériu pri predaji neodskúšal, musí akceptovať skutočnosť, že vám ju predal vybitú. To isté platí aj pre žiarovky.

Ak sa stretávate s problémom, že obchodníci odmietajú žiarovky a batérie pri predaji testovať, neváhajte kontaktovať SOI  a podať podnet na prešetrenie. Je to práve zákazník, na ktorého strane v tomto prípade stojí zákon.

Platenie

Obchodníci nesmú odmietnuť euromince

Niektorí obchodníci odmietajú brať od zákazníkov euromince nižších nominálnych hodnôt. Ako dôvod väčšinou uvádzajú, že ich už majú veľmi veľa a vyžadujú platby bankovkami. Podľa Národnej banky Slovenska (NBS) sú však obchodníci povinní prijímať všetky euromince.

Pri peňažných platbách v hotovosti je v Slovenskej republike zakázané bez zákonného dôvodu odmietnuť prijatie zákonných platidiel. Právnické a fyzické osoby v SR sú pri peňažných platbách vykonávaných odo dňa zavedenia eura povinné prijímať zákonné platidlá.

Ak  konkrétna osoba odmietne zákazníkovi zobrať ako platbu mince, mal by ju v prvom rade upozorniť, že porušuje zákon a hrozia za to sankcie. Ak to nepomôže, treba privolať zodpovedného nadriadeného či nadriadený orgán a zopakovať upozornenie o porušovaní zákona.

Pokiaľ ide o obchodnú prevádzku, treba dať podnet na Slovenskú obchodnú inšpekciu. Ak ide o iný subjekt, podnet treba podať na príslušný orgán dohľadu.

Nariadenie Rady ES 974/98 z 3. mája 1998:

Subjekt je povinný prijímať všetky mince vrátane najmenších. Jediné zákonné obmedzenie sa môže týkať prípadu, ak by pri jednej platbe išlo o viac ako 50 kusov eurových mincí, takúto platbu osoba nie je povinná prijať.

 

Komentáre

Prehľad komentárov

Zatiaľ nebol vložený žiadny komentár.